Loading...

KOSTVEJLEDNING & URTEMEDICIN

Indenfor TEAM (Traditionel East(øst) Asiatisk Medicin, er der fire grundlæggende forudsætninger for at opnå og bevare et godt helbred:

  • Kost
  • Motion
  • Tilstrækkelig hvile og afslapning
  • God mental indstilling.

Den Asiatiske kostvejledning er væsentlig anderledes end i Vesten. I samarbejde med mig kan enkeltpersoner skræddersy deres kost til at omfatte en række fødevarer og urter, ud fra deres smag og energetiske virkning, der bedst tjener deres sundhedsmæssige behov. Det kinesiske kost-system omfatter alle typer af kost- og næringskilder.

Asiatisk kostvejledning omfatter fem smage:

krydret, sødt, surt, bittert og salt.

De enkelte smage har specifikke egenskaber og virkninger i kroppen.
For eksempel har bitre fødevarer og urter en tendens til at have tørre og kolde egenskaber hvilket gør dem ideelle til behandling af fugt varme i kroppen.

Fødevarer og urter kan have mere end én smag eller kan indeholde alle fem.
Visse smage er associeret med bestemte meridianer og deres tilknyttede organ. Som en grundlæggende fingerregel, men ikke endegyldig sandhed har de forskellige smage tendenser til at gå til:

  • Den salte smag: Nyrer og Blære
  • Den sure smag: Lever og Galdeblære
  • Den bitre smag: Hjertet og Tyndtarm
  • Den krydrede smag: Lungerne og Tyktarm
  • Den søde smag: Milt og Mave.

Der skelnes mellem seks fødevaregrupper:

  • Kød
  • Frugt
  • Mejeriprodukter
  • Grøntsager
  • Korn
  • Krydderier og krydderurter

Forarbejdede fødevarer såsom sukker, kaffe og salt betragtes overflødige.
De grundlæggende principper for yin og yang anvendes også i kostvejledningen.

Kød har en tendens til at være yang i energi, mens grøntsager er mere yin. Selve behandlingen af kosten har også en indvirkning, f.eks. tilfører hård eller grillstegning mere yang til en fødevare hvor langtidskogning tilfører mere yin.

Som en meget generel ernæringsguide, kan man opnå balance ved at spise yang fødevarer i løbet af vinteren (den mest yin tid af året) og yin fødevarer om sommeren (den mest yang tid af året).

Nogle gange er det hensigtsmæssigt at have en kost, der er i harmoni med sæsonen, men vi behøver alle en individuel kost for at imødegå vores individuelle livssituation, både fysisk og mentalt.

Når du vælger kostterapi, bør mennesker med kronisk bihulebetændelse, almindelig træthed eller fordøjelsesproblemer ændre deres kost med det samme. For andre, bør overgangen være gradvis, fordi pludselige ændringer kan chokere kroppen.

Der er traditionelt fem vigtige overvejelser du skal foretage i forbindelse med dine spisevaner:

  • Spiser jeg noget jeg ikke bør ikke spise? – fødevarer, der er uden for sæsonen eller dårligt for mig.
  • Spiser jeg for meget /umådeholdent?
  • Spiser jeg uregelmæssigt, både mht. tider og mængde?
  • Spise jeg før det tidligere måltid er fordøjet? – når du ikke er sulten.
  • Holder jeg mig tilbage? dvs. udskyder toiletbesøg når jeg har behov.